Sini Terävä

Huolta, haaveita ja häivähdyksiä elämästä. Myös ihanteita, maailmaparannusta ja muuta arvelluttavaa.

20.7.08

Vain vähän mainontaa

Turun Sanomat kertoi tänään, että keskiverto länsimaalainen ihminen näkee 3000 - 5000 mainosta joka päivä. Aivan uskomaton luku! Itse tosin selvinnen vähän pienemmällä määrällä, koska en katso televisiota, mutta melkoinen määrä niitä taitaa silti tulla. Ja joku sanoo, ettei mainonnalla ole väliä?

Näillä luvuilla on todellakin väliä sillä, millaisen ruumiinkuvan mainokset välittävät, millaiset sukupuoliroolit mainoksissa on, miten niissä suhtaudutaan ympäristöön, mitä arvoja niillä välitetään jne. Jos näemme joka päivä satoja anorektisia naismalleja tai kymmeniä ydinperhettä ja kotiäitiyttä ihannoivia perheidyllejä, onko kumma jos nuorten naisten, ja nyttemmin myös nuorten miesten, syömishäiriöt lisääntyvät ja konservatiivisuus jyllää arvoissa? Toki voi kysyä, kumpi tulee ensin, ihmisten arvot, joita mainonta heijastaa, vai mainonta, joka muokkaa ihmisten arvoja. Vaikutusta tapahtuu varmasti molempiin suuntiin, mutta eivät mainostajat todellakaan voi vetäytyä suojakilven taakse. Mainonnalla on todella väliä. Hyvässä ja pahassa.