Sini Terävä

Huolta, haaveita ja häivähdyksiä elämästä. Myös ihanteita, maailmaparannusta ja muuta arvelluttavaa.

27.2.08

Jälleen on pohdittu

Lainasin aamulla kaksi tenttikirjaa. Valtio-opin aineopintoihin. Kun pitää nekin tehdä, ajattelin. Lukeminen ei huvittanut. Valtio-opin kanssa on vähän aina käynyt niin, että lukujen otsikot ovat kiinnostavampia kuin sisällöt. On aina pakko olla niin teoreettista.

Olen pitkään halunnut lukea naistutkimusta. Olen harmitellut sitä, etten todennäköisesti saisi sitä mahtumaan opintoihini. Kuitenkin poliittinen historia ja valtio-oppi on ehkä kaikkein tylsin tutkinto, jonka tältä alalta saan aikaan. Muina sivuaineinahan mulla on historia (perusopinnot ja hajakursseja) sekä kv ja valtiosääntöoikeus (aineopinnot molemmista) ja paljon kieli- ja viestintäkursseja. Valtio-opista olen uskollisesti tehnyt perusopinnot sekä joitain aineopintoja. Tutkintouudistuksen myötä pari tenttimääni kokonaisuutta vaan on muuttanut tehokkaasti muotoaan. Lisäksi havaitsin juuri kahden korvaavan luentosuorituksen vanhentuneen. Valtio-oppi ei kohtele minua kauniisti, ei.

Meillä on todella vapaat sivuainevalinnat. Pitää vain olla riittävästi ovareita ja kahdesta aineesta perusopinnot. Molemmat täyttyvät multa helposti. Miksi kummassa siis puurtaisin ne valtio-opin aineopinnot kasaan? Tenttittävänä olisi vielä neljä pakettia; olen tehnyt aineopinnoista reippaasti alle puolet.

Olen niin tasa-arvosuuntautunut monessa toiminnassani, että voisin mieluusti työllistyä joskus aiheeseen liittyvälle alalle. Siinä luulisi naistutkimuksesta olevan enemmän iloa kuin valtio-opin pidemmästä opiskelusta.

Kaiken lisäksi mulle on sanottu naistutkimuksen tekevän onnelliseksi. Päätös on sinetöity=). Yksi tentti pois tältä keväältä - aloinkin taas stressata vähän liikaa - ja syksyllä naistutkimuksen johdantoluennolle. Seuraavan vuoden gradu-urakkaani saa siivittää feministinen teoria=).

3 Comments:

Blogger mjölk said...

musta kuulostaa siltä että sä olet jo oikeasti tehnyt valintasi. miksi ihan oikeasti kiusata itseään valtio-opilla jos voisit käyttää aikaasi johonkin sellaiseen mistä olet aidosti tällä hetkellä kiinnostunut? ainahan sä voit palata v-o:n pariin myöhemmin jos siltä tuntuu.

-maiju, a.k.a. v-o:n aineopinnot aloitettu kahdesti, suorituksia nolla.

27.2.08  
Blogger Minna Uu said...

Naistutkimus on hyvä valinta. Eikös sitä aina kehoteta hankkimaan monitieteistä näkökulmaakin? Sinne vaan:), ei kannata kiusata itseään turhaan.

28.2.08  
Blogger Sini Terävä said...

Jee, kiitos kannustuksesta=).

5.3.08  

Lähetä kommentti

<< Home